tisdag, december 23, 2014

Vi gratulerar Dagen Nyheter till sitt 150 års jubileum!

Och grattar även tidningens chefredaktör Peter Wolodarski till utmärkta ledarinlägg. Tidningen tillsammans med Svenska Dagbladet äro ett ljus i det svenska media mörkret med de vänsterbetonade  Sveriges Television och Sveriges Radio samt genompolitiserade tidningar som Aftonbladet.

 

DN har även ett antal mycket utmärkta skribenter, som vi har stor behållning av Dilsa Demigbar-Sten, Amanda Björkman, Hanne Kjöller, Nathan Sachar, Rickard Swartz, Maria Croft, Johan Schuck, Johan Croneman, för att nu nämna några. 


Sedan finns det naturligtvis aningslösa artiklar ibland av bl a Nicklas Orrenius, Eva-Lotta Hultén, Alexandra Pascalidou m fl men det korset får vi bära.

 

 

2 kommentarer :

  1. Gillar alla pluralis majestatis, undrar pensionerad outbildad kontorsanställd. Är du jämlikhetsivrande republikan, som tänker övergå till första person singularis när det blir republik, det tror jag knappast. Jag som outbildad accepterar ditt upphöjda värdighetsanspråk, men kanske inte högutbildade gör det, du undgår kanske därför att bli överhopad av kommentarer?

    SvaraRadera
  2. Det kan ju änskönt (gillar ordet) vara ett uttryck för Pluralis modestiæ; dvs latin för anspråkslöshetspluralis och avse författares bruk av plural (vi i stället för jag eller du). Det var nog den första tanken 2007 när vi öppnade bloggen. Vi har nog varit republikan under många år men på de senare nog mer hemmfallit åt att acceptera kungahuset av olika skäl. Det främsta är alternativet. Vill man ha Göran Persson, som svensk president? Finlands och Islands presidenter är relativt okända medan de övriga nordiska kungahusen är väl kända över hela världen!

    Vi (jag) försöker som Ni (du) ser till latinet, som jag aldrig fick lära mig men beundrar. Kanske vill jag sprida även äldre fina ord bland dagens "va-ere-om"! Mycket tack för synpunkterna!

    SvaraRadera