måndag, juni 02, 2014

Köp inte en Epson Expression Photo XP-750 skrivare!

Skrivarbranschen är en djungel. Men det finns bra och usla skrivare. Trots att jag har närmare 30 års vana i IT-branschen så gick jag på en mina och köpte en Epson Expression Photo XP-750. Den har 6 färgpatroner varav en svart. Den kostade runt 1800 kronor och varje färgpatronpaket kostar tusenlappen och räcker sex månader vid liten utskriftsmängd. Dvs skrivaren kostar ca 2000 kr/år att hålla igång.

 


Men det som är värst är att skrivaren med jämna mellanrum stannar därför att t ex den gula färgpatronen är slut även om jag bara skriver ut svartvita dokument. Det innebär att skrivaren för det mesta vägrar att skriva ut och mest är till besvär. Således dyr i drift och underhåll samt stannar sporadiskt!


När jag påpekar för fabrikanten hur korkad konstruktionen är, får man till svar att alla färgpatroner måste motioneras med jämna mellanrum för att inte klibba ihop. Men om nu någon gul färgpatron inte har någon färg kvar. Behöver den fortfarande motioneras då? Logisk kullerbytta!


Nu håller jag på att försöka få igång mina gamla Laserjet skrivare. De fungerade alltid och var billiga i drift! Epson-skrivaren skall jag slänga ut genom fönstret samt skriva illa om på denna blogg med jämna mellanrum!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar