lördag, juni 07, 2014

Att förstatliga järnvägarna?

PÅ DN Debatt skriver idag två forskare, att "Svenskarna vill ha statlig järnväg och marknadshyror!"  Inlägget är grundat på undersökningar genomförda av Novus! När det gäller järnvägar säger 70% ja till att förstatliga järnvägarna!

 

Bakgrunden är säkert allt det trassel och dåligt underhåll, som drabbat resenärerna även om det främst är ökningen av trafiken som är boven i dramat!

 

Det lustiga i sammanhanget är att järnvägarna fortfarande ägs av staten och att både forskare och intervjuade uppenbarligen förträngt detta. I Sverige ansvarar Trafikverket för konstruktion, underhåll, förvaltning och trafikledning. Hur det hela fungerar kan man läsa om här!

 

Däremot har vi en någorlunda fri marknad när det gäller tågbolagen (operatörerna). Detta har tillkommit pga EU:s lagstiftning inom området. De flesta större länder inom EU har genomfört denna avreglering även om t ex Tyskland kanske hanterar den ur ett samhällsperspektiv något annorlunda än Sverige, som alltid följer EU:s lagar till punkt och pricka.

 

Många talar om att det skulle vara den sk av EU-lagstiftade avregleringen som utgör problemet. Så här kan man läsa t ex i Örnsköldsviks Allehandas ledare i november 2013. De fel som dock uppstår är förmodligen en blandning av eftersatt underhåll, t ex felaktiga vagnshjul och tåg som körs för fort. Tål verkligen Västra stambanan 200 km/timme?

 

Att underhållet är eftersatt sedan kanske 30 år tillbaka i tiden är nog korrekt. Det borde inte vara så svårt att räkna ut hur mycket ett över tiden hållbart järnvägsnät kostar. Däremot har det ju skett en dramatisk ökning av antalet tåg varje dag för både gods- och persontransporter. Det torde vara ganska kritiskt att ha en enda järnväg t ex mellan Stockholm och Göteborg. Snedförbindelsen via Jönköping borde ha byggts för länge sedan. Järnvägen behöver givetvis ha redundanta förbindelser.

 

Trafikverket borde hantera konkurrensen och utträngningen av när- och regional-trafiken på ett bättre sätt. Begränsade viktiga infrastrukturresurser i Sverige får inte vara föremål för marknadshushållning! Här krävs politisk styrning! Använd gärna Tyskland som modell!

 

Men om man - med en viss korrigering av rubriken - menar att förstatliga tågbolagen istället, så hamnar man snabbt i konflikt med EU:s lagstiftning. Att förstatliga tågbolagen blir då ingen lätt uppgift. Då får vi nog först lämna det europeiska samarbetet! 

 

Forskarnas essenser i denna fråga torde således vara av utopisk karaktär! 

 

För den vetgirige går det att fördjupa sig mer i t ex Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO - en grupp under Finansdepartementet - som har skrivit en rapport om nyttan av olika infrastruktursatsningar; där man bl a delvis vederlägger teser om att man satsar för lite på samhällsnytta med utökad tågtrafik!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar