torsdag, maj 01, 2014

SJ vill inte ha några tågresenärer!

I kväll sände TV-kanalen Global en tillbakablick över tillkomsten av Botnia-banan och spelet bakom kulisserna. Redan då var SJ igång och försökte stoppa detta projekt i halvtid!


Nu när flera län går ihop om att anskaffa nya tåg för trafiken mellan Stockholm och Norrköping, Eskilstuna och Örebro så försöker SJ stoppa den naturliga utvecklingen i Mälardalen och väljer att överklaga  aktuellt samverkansavtal.

 

Varför SJ agerar som man gör är högst märkligt. Man skriver i sin överklagan till Förvaltningsrätten att, avsikten är att med subventionerad trafik konkurrera med befintlig kommersiell trafik i området"!

 

SJ vet ju faktiskt ingenting om det kommer att ske någon subvention eller inte. För övrigt så är den sk Botniabanan subventionerad med 15 miljarder kronor och inte minst City-banan. Den senare har de flesta kommuner och landsting runt Stockholm fått vara med att finansiera. Den som skall driva trafiken åt Mälab (det gemensamma bolaget som nu driver TIM-trafiken runt Mälaren)) vet man ju ingenting om. Den kommer givetvis att upphandlas. Däremot kommer tågen att vara finansierade genom lån av intressenterna. Men vad säger att skattebetalarna finansierat detta? Ingenting! Hur kan man överklaga ett samverkansavtal? Verkar synnerligen underligt!

 

Sluta med dumheterna SJ! Sjökaptenen och styrelseordföranden i SJ Jan Sundling är nog tyvärr ute och seglar och kan i värsta fall försena behövlig utveckling och kommunikation i det expansiva Mälardalen!

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar