fredag, november 01, 2013

Vänsterpartiet i Oxelösund

Vill göra det enklare att starta företag enligt gruppledaren Patrik Renfors. Något som man höjde ögonbrynen över i dagens lokalblad. Uppenbarligen vill man ha fler mindre företag tillstädes i Oxelösunds kommun. Men något som knappast kan vara i linje med vänsterns planekonomiska idéal. 


Inte desto mindre harangerar vi detta lokala partis klarsyn och hoppas att det smittar av sig även på riksplanet. Snart har vi bara en samling av partier i Sverige, där alla finns i mittenfåran! Kanske t o m (SD) kan bli något mer generösa kring invandring! Hej och hå; nu river vi bastionerna. Välkomna i gemenskapen!


4 kommentarer :

  1. Den här krönikan får du inte missa: http://snaphanen.dk/2013/11/03/sondagskronika-utmaningarna/

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad denna artikel har med vänstern i Oxelösund att göra. Men när det gäller synen på människor dvs humanism - delar jag på intet vis författarens syn på mänskliga värden. Enligt min uppfattning skall alla människor ha rätt till ett värdigt liv och flyktingmottagning är en viktig del i detta arbetet.

    Däremot har jag inget till övers för personer, som missbrukar sitt inträde i en ny och kanske bättre värld. Sedan kan jag nog tycka som gammal kommunpolitiker att staten ganska orättvist vältrar över kostnaderna för den stora flyktingmottagning vi har i Sverige på kommuners redan ansträngda budgetar samt på enskilda personer i form av lägre pensioner och längre köer i vård och bostad. Men det har jag skrivit spaltkilometer om tidigare. En gemensam flyktingpolitik kräver givetvis en gemensam finansiering!

    SvaraRadera
  3. Så konstigt är det väl inte att ett arbetarparti vill att det ska finnas arbetstillfällen och strategier för att få arbetstillfällen till kommunen. Det som var desto märkligare var att Moderater och Folkpartister försökte rösta ner den rödröda majoritetens förslag om en strategisk företagsetableringsplan, samtidigt som näringslivschefen, ONYX och mark och exploateringsstategen lovordade Vänsterpartiets förslag.

    SvaraRadera
  4. Ja det var nog något raljant i överkant. Kan medges. Men annorledes brukar ju arbetarpartierna arbeta för typ stora företag (läs SSAB). Vill oxo då visa att jag även följer politiken i Oxelösund liksom i Nyköping, Trosa och ibland Strängnäs med gott om tid i pension. Eftersom jag numera är partilös så skall vi väl oxo försöka vara lite mer objektiva. Å andra sidan är man för diplomatisk blir man knappast läst. Lycka till med strategin!

    SvaraRadera