måndag, oktober 14, 2013

Vad tror vi om koldioxid?

Läste på nätet att Tyskland lyckades få igenom sitt krav på urholkning av EU:s planer på nya bilavgasregler. De skärpta kraven på bilindustrin kan nu komma att försenas flera år.

En uppgörelse mellan EU-regeringarna och parlamentet var egentligen klar redan i juni, som innebar ett genomsnittligt maxtak för bilföretagen på 95 gram koldioxid per kilometer från 2020. 

Vi fångades dock av den svenska miljöministern Lena Eks något speciella två uttalanden:

– Det är upprörande att ett land kan driva igenom att en uppgörelse upphävs och måste förhandlas om, sade miljöminister Lena Ek, sedan miljöministrarna på måndagskvällen backat från en tidigare överenskommelse.

– Det här handlar ju om människors hälsa. 

Det här målet på 95 gram sattes upp 2008. Bilindustrin har haft god tid på sig att utveckla tekniken.


Vi får väl upplysa Lena Ek om att koldioxid inte är ohälsosamt och att vi människor dricker detta i kolsyrade drycker samt utandas denna gas efter inandning. Gasen är dessutom väsentlig för den sk fotosyntesen i växtlivet.

Vi får även upplysa Lena Ek om att koldioxid bildas vid all organisk förbränning och är direkt proportionell mot önskad effekt hos ett fordon. Ju tyngre och förmodligen trafiksäkrare bil desto mer utsläpp.

Koldioxid, vattenånga och moln samt de mer farligare gaserna som metan och ozon är sk växthusgaser varav koldioxiden svarar för 20% av växthuseffekten. Utan denna effekt hade dock medeltemperaturen i världen sjunkit till -20 grader och omintetgjort allt mänskligt liv!

Koloxidutsläpp (organisk förbränning) liksom utsläpp av metan (jordbruk) går att påverka. Det bedöms att mängden koldioxid måste begränsas för att inte växthuseffekten skall höja jordens temperatur i vissa områden till orimliga nivåer. Så en utveckling mot eldrivna fordon med el producerad av vatten, kärnkraft, sol och vind torde vara en bättre och nödvändig strategi. Men koldioxiden den använder vi gärna hemma för att bubbla upp dricksvattnet!

Tysklands eventuella omoral kommenterar vi inte här just nu! Det är intressant att Dagens Nyheter illustrerar sin artikel med bilar omgivna av fullständigt ofarliga ångmoln (vattenånga). I den mån en bensinmotordriven bil släpper ut något farligt handlar det om ytterst små mängder av kväveföreningar och koloxid; katalysatorerna tar nämligen bort det mesta. En dieselmotor däremot släpper ut större mängder kväveföreningar.  


Eldning med fossila bränslen som ved, pellets, gas och kol borde stoppas omedelbart. De utgör de största källorna till ökningen av koldioxid i atmosfären!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar