fredag, juni 07, 2013

Slakthus 5 i modern tappning!

I andra världskrigets slutskede - utan påverkan på krigets slut - bombade det engelska flygvapnet ut staden i Dresden till förintelse. I denna bombning dog fler människor än i Hiroshima och Nagasaki för atombombens fruktansvärda verkningar. Förmodligen 2:a världskrigets värsta dåd.

När man läser om vad Trafikverket vill med Gnesta kommun får man utsökt en association till en i modern tid utsatt kommun, som bombas hänsynslöst ner i skiten likt Dresden. Författaren till slakthus 5 Kurt Vonnegut beskriver händelserna i Dresden just i rubrikens Slakthus 5.

Den som funderar en stund och försöker greppa hela tågtrafikkomplexet söder om Mälaren inser förmodligen snart att Trafikverkets illavarslande planer inte bara berör Gnesta utan även Arboga, Katrineholm, Flen, Eskilstuna, Strängnäs, Trosa,  Nyköping, Nynäshamn och Södertälje kommuner. Ett samlat område med närmare 1,2 miljon invånare.

Varför berör detta fler kommuner?
Det finns två spår från Stockholm söderut. På dessa spår samsas fjärrtåg, regionaltåg och pendeltåg- Dessa fördelas vid Älvsjö till Nynäshamn(pendel), sedermera vid Södertälje till Eskilstunabanan(regional) och vid Järna till Nyköping(regional). Därefter avdelas fortsättningspendeln från Södertälje till Gnesta. På samma spår finns fjärr- och regionaltåg mot Göteborg och Hallsberg..

Man behöver knappast vara raketingenjör för att inse att tågtrafiktätheten är ganska minimal på sträckan Gnesta-Södertälje jämfört med vad som skall transporteras på de två befintliga spåren i Stockholm eller efter 2018 fyra spåren i Stockholm.

Hur kan man tillåta pendling från Järna när det inte går i Gnesta synes vara en logisk kullerbytta. Alla de uppräknade kommunerna i denna framställning kan med Trafikverkets märkliga agerande framgent råka ut för en synnerligen begränsad tågtrafik med centala Stockholm. Alla vill ha utrymme. Kanske Södertörnskommunerna skall ha betydligt mer att säga till om än två lyckosökande företag på sträckan Stockholm-Göteborg!

Varför berörs Trosa/Nyköping? Givetvis konkurrerar man om beskrivna spårutrymmen. Indragna tåg kan likväl drabba Nyköpingsbanan som "konkurrenten" Eskilstuna.

Det innebär att Trafikverkets propåer knappast enbart är ett aber för Gnesta kommuns behov utan i högsta grad ett stort antal kommuner i landskapet Sörmland inom Stockholms och Södermanlands län!

Sålunda kommer detta att bli en fråga för många kommuner söder om Stockholm i motsats till de norrom! En vidare häftig debatt förutses!

Men en avveckling av pendeln och regional tågtrafik på den nybyggda stationen i Gnesta kan likväl jämföras med Vonneguts Slakhus 5!

Ett katastrofalt scenario för Gnesta kommun? Javisst men förmodligen berörs betydligt fler kommuner av Trafikverkets asociala äventyr! Vilka kommuner ger man sig på nästa gång, när man inser att getingmidjan nog var det stora problemet!

Mikael Clemens har ett bra inlägg i eländet!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar