fredag, juni 07, 2013

Pendeltåget en livsnerv för Gnesta!

Då jag varit engagerad många år i politiken och bl a varit ledamot av både Länstrafiken samt Mälab, Mälartrafik AB, har det under åren blivit många förhandlingsnätter med Länstrafik och SL om Gnesta-pendeln. Det har ofta handlat om kostnader men även tidtabellernas utformning. Före 1992 då kommunen hette Nyköping och inte Gnesta, kostade pendeltågets tilläggstrafik ca 800.000 kr per år. En ganska hyfsad summa. Numera är kostnaderna gentemot SL runt 7-8 miljoner varav det sörmländska Landstinget betalar det mesta.

Nu har ett nytt betydligt svartare moln dykt upp på Gnesta horisont; den sk avregleringen, något som omhuldas av kapitalistiska intressen. Tanken är att det genom konkurrens skall bli billigare och förmodat bättre kommunikationer bl a mellan Stockholm och Göteborg. Det skall således finnas fler företag som kör tåg på Banverkets spår.

Med den erfarenhet som finns av den mer omfattande avregleringen av t ex de engelska järnvägarna; ett skräckexempel, borde man verkligen fundera på om detta är rätt väg. Det svenska fiaskoexemplet med avregleringen av el-marknaden är ju en utmärkt fingervisning om hur illa det kan gå. Kostnaderna för själva elen, som är konkurrensutsatt hålls nere så länge vi inte bygger ut sjökablar till grannländerna medan nätkostnaderna skenar!

Getingmidjan i Stockholm
Att Trafikverket ens kan föreslå att en tjänst som funnits i över 40 år och är något grundläggande för en expanderande kommun är mer än märkligt! På vems uppdrag agerar Trafikverket? Det mest märkliga är att den verkligen trånga sektorn är getingmidjan i Stockholm, där både fjärrtåg, regional och pendeltåg nu får samsas i bra många år till; inte sträckan Gnesta-Järna. 

En nedläggning nu av Gnesta-pendeln förbättrar på intet vis detta förhållande. Den nya City-Banan kommer att vara klar tidigast år 2018 och då kan rent teoretiskt trafiken kunna ökas på fjärr-spåren. Varför pendeln skulle läggas ned redan 2014 torde vara obegripligt.

Vi ser att den lokale bloggaren Mikael Clemens anser att frågan skall föras upp på högsta nivå i regering eller kanske riksdag? Så kan det nog vara. En rikets tjänsteman i ett statligt verk kan naturligtvis inte får bestämma detta. Clemens menar ju att detta uppenbarligen aldrig skulle kunna ske med miljöpartiet på kommandobryggan. 

Men kan eller vill miljöpartiet påverka detta? Om vi tar det närliggande, som vi skrivit om på denna blogg; busstrafiken i norra Gnesta, som snart inte existerar - trots miljöpartiets retorik om motsatsen - kan man ju bli fundersam över diskrepansen mellan detta valretorik och det som faktiskt händer! Blir det då bättre med miljöpartiet?

I Norrland kan Trafikverket satsa 25 miljarder för att några relativt få människor skall kunna åka tåg mellan Kramfors och Umeå. I Sörmlands mest expanderande region vill man lägga ner för tio-tusentals resenärer. Var tog miljöaspekterna vägen? Får man överhuvudtaget komma med förslag som ökar utsläppen av växthusgaser och ökar olycksriskerna markant med den farliga väg 57? Det är i sanning en märklig strategi!

Den svenska regeringen med bl a ett centerparti, som värnar om miljön, får nu visa var den går för. Tillåter man Trafikverket att sänka Gnesta är nog loppet helt kört för denna regering, därför att detta berör ej enbart Gnesta utan närmare 1 miljon människor i Södermanland.  

Vad bryr sig säger någon riksväljarna om Gnesta? Jo det finns 100-talet kommuner i detta land i samma predikament, som är beroende av Trafikverkets nycker. De flesta kommuner i Stockholms närhet söder om Mälaren är även de i högsta grad beroende av kommunikationer. Detta blir med all säkerhet en storpolitisk fråga framgent!

Själv skulle jag i en position som ansvarig avfärda detta som ett mindre hjärnsläpp hos berörd myndighet Trafikverket!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar