torsdag, juni 27, 2013

Avregleringen av järnvägen ett stort fiasko?

I kölvattnet till fråga om Gnesta-pendelns eventuella tillkortakommande mot fler halvtomma tåg mellan Stockholm och Göteborg, har vi på denna blogg lagt ner en hel del tid för att studera denna - ibland funktionella men vid begränsade fysiska resurser -  illa genomtänkta sk avreglering!

Vi hade själva tillfället, att i samband med de stora avregleringsdebatterna på 90-talet få tillfälle via styrelsen av Mälartrafik AB, studera tågtrafik i England. Det var helt uppenbart att den engelska avregleringen var ett totalt misslyckande med säkerhetsproblem, stora kostnader för passagerare vid omstigning, alla skyller på alla när det inte fungerar och ständiga diskussioner om investeringar etc. I England fanns det tre aktörer: banan, tågen och driften av tågen. Det krävdes stora resurser att kunna koordinera detta. Efter denna övning har jag alltid varit tveksam till avreglering av kritiska resurser!

Avregleringen påbörjades under regeringen Carl Bildt 1993/94. Drivande var Mats Odell(KD). Vid denna tidpunkt fanns faktiskt inte (MP) med i riksdagen. Men det var  från 1995 Göran Persson(S) och Björn Rosengren(S), som drev igenom avregleringen med stöd av bl a (MP). Det enda parti som kan friskriva sig helt är (V), som ju mer ivrar för planhushållning.

Avregleringen har hittills ställt till med massor av elände särskilt i Norrland, där man är ganska trötta vid detta laget. Särskilt under de senaste vintrarna har det varit trassligt med tåg som inte fungerar etc. Att tolka av debatten har det under flera år rått stort missnöje med nuvarande avreglering och i höstas beslutade riksdagen på förslag av (S), (MP), (V) och (SD) att en Översyn av avregleringens effekter skulle genomföras.

Pendeltågseländet kommer nu som en lök på laxen och får oss att inse att detta inte endast berör Gnesta utan kan beröra vilken ort som helst inom 20 mils radie från - i varje fall - söder om Mälaren. Vad blir Trafikverkets nästa nyck? Det är bra att riksdagsmannen Hans Ekström(S) från Eskilstuna har insett faran för hela Sörmland liksom riksdagsmannen Gunnar Andrén(FP). Båda har varit med länge och inser vart det kan leda! Andrén var för övrigt den förste riksdagsmannen, som undertecknade namnuppropet till förmån för Gnesta-pendeln.

Uppställningen kring pendeln har varit fantastisk både bland ungdomar, invånare, politiker och företagare. Många kändisar har kommit till undsättning och för en gångs skull finns det ett positivt politiskt samarbetsklimat mot gemensamma mål i kommunen. Detta får nu inte Johan Rocklind(S) förspilla likt de tre år som gått. Det finns dock partier som försöker slå mynt av det inträffade och minsann vill tala om hur mycket man jobbat mot denna avreglering. I de flesta fall är detta inte sant utan handlar mer om opportunism. 

Det finns mycket att läsa om denna avreglering redan långt före Gnesta-incidenten. Journalisten och författaren Mikael Nyberg har skrivit en uppfordrande bok "Det stora tågrånet" om detta misslyckande, som här recenseras av Clas Lundberg i liberala Vestmanlands Läns Tidning.

De nuvarande ambitionerna kring tågtrafikens avreglering och konsekvenserna av dessa finns det knappast någon som försvarar eller törs försvara på nätet. Det är ganska samstämmigt att denna åtgärd knappast gynnar lilla glesbebyggda Sverige med 20 invånare per kvkm. 

De värsta två konsekvenserna av en nedlagd Gnesta-.pendel är först invånarnas förtroende för statsmakter och Trafikverk, Baserar man sin tillvaro på att flytta till Gnesta så är det säkert att pendeln är en stor bidragande orsak. Nog är det så att de flesta Gnesta-bor jobbar antingen på Scania eller Astra i Södertälje.

Den andra är hur Stockholm skall klara framtidens bostadsförsörjning? Idag flyttar två fulla busslaster in till Stockholms län varje dag. Centrala delarna av staden är ju färdigbyggda sedan länge och nu rycker man i befintlig parkmark. Tunnelbana är redan överlastad. Det behövs sålunda ett byggande med bra kommunikationer över ett större område. Då kan man givetvis inte i ett kontraproduktiv kontext försämra kommunikationerna. I Gnesta kan man börja och bygga direkt i anslutning till järnvägsstationen! 

Gnesta-pendeln har inneburit ett uppvaknande. Fortsättning följer. Men gamla Södertäljebon, Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister (m) har nog fått en riktig gökunge i boet, att ta hand om! Nu gäller det att även tänka lateralt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar