torsdag, juni 06, 2013

Även busstrafikelände i norra Gnesta!


Det är inte bara pendeltågtrafiken, som är i riskzonen. De sista möjligheten för oss som bor i norra Gnesta med sk busstaxi har nu upphört. Det innebär att det nu finns en enda förbindelse till Gnesta och Läggesta tågstation på sen eftermiddag. Skall man handla så blir det att ta in på hotell i Gnesta!

Mycket utmärkt jobbat av bl a Kukkamaria Valtola-Sjöberg, företrädare för miljöpartiet, som ju storvulet talar om att förbättra busstrafiken men istället gör tvärtom. När alliansen styrde Gnesta kunde man i alla fall få busstaxi. Nu är den fina hållplatsen vid Svinsjö Gård ett minne blott! 


Detta är givetvis mer än skandalöst - inte minst mot 500 sommargäster, som hade 7 turer i vardera riktning att förlita sig till när de köpte sina fastigheter på 70- och 80-talet!


Så här skrev vi på denna blogg i september 2012!

Busstrafiken mellan två av Sörmlands mest expansiva kommuner Gnesta och Strängnäs har vi skrivit en hel del om. Vid valet 2010 lovade de rödgröna och främst miljöpartiet, att busstrafiken skulle förbättras i Gnesta.

Facit finns nu till allmänt beskådande, där trafiken till Ånhammar buss 511 är helt borta. Direkttrafiken till Flen buss 789 tas bort liksom direkttrafiken via Björnlunda från Gnesta tätort till Nyköping buss 725.


Till yttermeravisso har man nu ytterligare urholkat trafiken från Gnesta till Mariefred (Läggesta stn) buss 543 än mer. Borttagande av morgonturen från Läggesta innebär att man inte kan åka från norra kommundelen till Gnesta tätort  förrän tidigast 17.15 på eftermiddagen framme i Gnesta 18.05. Med möjlighet att ta tåg t ex till Stockholm.


Någon återresa till norra Gnesta är inte aktuell samma dag då sista bussen gick redan 16.10 från tätorten.


Det värsta är att all busstrafik till norra Gnesta nu är helt borttaget även på lördagar och söndagar. Det innebär att över 350 fritidsfastigheter plötsligt saknar alla förbindelse med omvärlden. Skandalöst.


När vi köpte vår fastighet 1973 fanns det 7 turer i vardera riktningen och 4 på lördagar och söndagar. Nu är det noll!


För den som tycker att vi är orättvisa med denna beskrivning rekommenderar vi läsning av tidtabellerna för Sörmlands län år 2009 (alliansmajoritet) samt 2012 och 2013 (rödgrön majoritet), vilket påvisar att det ibland är diskrepans mellan vad som utlovas i valrörelse och vad som sker i praktiken. Dessutom blir det allt tydligare att MP överger landsbygden till förmån för sin Stureplanspolitik! 


Det skall bli intressant att notera den djärve "avbockaren" Mats Dellruds(MP) skrytblogg på Sörmlands Nyheter, när han kommenterar hur "duktiga" de rödgröna varit med busstrafiken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar