onsdag, maj 29, 2013

Stockholms lokaltrafik kör omkring med levande bomber!

En SL buss fastnar i Klaratunneln och skapar enligt trafikforskare kaos och kostnader för över 50 miljoner kronor. Det som tidningarna inte vill låtsas om är att bussen var en levande bomb.

Uppenbarligen far det runt flera bussar i Stockholms-trafiken med gasflaskor på taket. Någon påstår att det rör sig om "miljögas". Men denna gas är givetvis lika farlig som annan gas. Under de senaste decennierna har gasförsedda fordon och tankbilar skapat fler olyckor och dödsfall än konventionella drivmedel.

Gas är relativt ovanligt i Sverige, där vi har betydligt hårdare krav på säkerhet än t ex andra EU-länder. Därmed, är denna typ av olyckor relativt ovanliga. Medan det tyvärr har skett rejäla olyckor i t ex Spanien med över 100 döda i en exploderad tankbil. 

Gasbehållarnas placering över huvudet på passagerarna i bussen känns dock som en provokation med simulerad framdrift liknande luftfartyget Hindenburg. När händer nästa stora olycka med detta farliga bränsle?

2 kommentarer :

  1. Det är mycket olyckligt att du skriver ett inlägg på din blogg med en rubrik som är direkt felaktig. Ta reda på mer fakta om biogas (metan) innan du skriver.
    Vätgas, som användes vid Hindenburgolyckan, och metangas är två gaser med mycket olika egenskaper. System för vätgas är mycket svåra att inte få att läcka eftersom vätgasmolekylen är den minsta och enklaste gasmolekyl som finns. Vätgas är dessutom extremt explosivt i luft. Biogas kräver ett blandningsförhållande på 5-20% för att antändas i luft, vilket anses som snävt. Vid läckage av en biogasbehållare brinner den utträngande gasen, tanken exploderar inte och det brinner inte i tanken eftersom det inte finns något syre i den som krävs för att underhålla en brand. Hindenburgexplosionen orsakades av att zeppelinarens hölje brann upp och gas och luft kunde blandas fritt.
    Vid en trafikolycka kan bensin eller diesel rinna ut och risken att de antänds är mycket större än för läckande biogas. Biogas har dessutom högre antändningstemperatur än bensin och diesel. Explosionsrisken med diesel är dock mycket liten. Biogasen väger något mer än hälften av vad luft väger och stiger därför upp i atmosfären, bensin och dieselångor är tyngre än luft och sprider sig längs marken.
    Jag har inte lyckats hitta något om den tankbilsolycka i Spanien du nämner. Däremot hittade jag artiklar om tankbilolyckor i Kongo-Kinshasa och Mexico. I Kongo Kinshasa innehöll tankbilen olja och i Mexico gasol. För många år sedan var det en olycka i rondellen i Råcksta med en exploderande tankbil som innehöll bensin. För ett par år sedan var det en olycka på biogasmacken i Sköndal. Där försökte man tanka biogas med högt tryck via en hemgjord adapter till en LPG (gasol) bil som hanterar flytande gas under lågt tryck.
    Har du tankat en E85-bil någon gång? Då kanske du lagt märke till att det in går att spärra handtaget och släppa det utan att tankningen upphör. Detta är för att E85 anses utgöra en större risk för antändning på grund av statisk elektricitet än bensin och diesel.
    Har du funderat på risken med alla bilar som inte har en full bensintank eller tomma jeepdunkar i källare och vindskontor? En bensintank som inte är full innehåller luft och därmed en blandning av bensinångor och luft som är antändningsbar. Det finns med andra ord betydligt värre och fler bomber än biogasfordonen i Stockholm.

    SvaraRadera
  2. Ja Hindenburg var nog raljant i överkant. Den stora olyckan med gasbilen i Spanien vid en campingplats med 10-talet döda och många skadade är det exempel jag tänkte mig. Jag anser nog att gas är farlig. Flera stora explosioner, där hus har rasat samman. Nu senast var det väl i Belgien det small.

    Jag anser nog att placeringen av gasolflaskor på taket är ganska märklig, vilket även aktuell olycka påvisar. Hde flaskorna varit placerade under bussen så hade de skyddats av vägen och bussens underrede.

    SvaraRadera