lördag, april 20, 2013

Gnesta stadsnät AB säljs till förfång för IT-utvecklingen på landsbygden!

Alla partier är - enligt Sörmlands - överens om att sälja Gnesta Stadsnät AB. Eftersom jag varit ledamot av företagets styrelse och medverkat i fiberutbyggnaden i Gnesta, kan man ju drista sig till några synpunkter.

Något aktivt intresse har förmodligen aldrig funnits att driva denna verksamhet på ett mer konstruktivt och utvecklande vis. Härtill har inte de flesta styrelsemedlemmarna (politiker och privatpersoner) haft tillräckliga kunskaper i ämnet. Den enda utbildade i IT torde ha varit jag själv men en svala gör ingen sommar. Så har det varit mest hela tiden.

I andra kommuner t ex närliggande Strängnäs/Mariefred är det elbolaget SEVAB, som driver fiberutbyggnaden. Men problemet är att få intressenter, som är beredda att satsa. För egen del anser jag att Gnesta Stadsnät AB har en viktig funktion att tillse att fiberutbyggnaden även når Gnesta kommuns glesbygd. Gör man nu sig av med denna möjlighet så begränsas även möjligheterna för hälften av kommunens invånare boende i Laxne, Björnlunda, Skeppsta, Stjärnhov osv.

Jag tror inte att en försäljning är särskilt förutseende för framtiden. Där delar jag inte ordföranden i kommunkoncernen Gert Nilssons(S) synpunkter. Det gäller att satsa för framtiden. Sk mobilt bredband kan aldrig pga bandbredds- och räckvidds-begränsningar, ersätta vanlig fast fiber.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar