tisdag, april 16, 2013

Att vara alumn!

Jag är sedan många år medlem av ett stort antal idéella föreningar av olika slag, vilket kanske framgår av bloggens länkar. Jag stödjer även ett antal orga-nisationers humanitära arbete. Dessutom är jag medlem av ett antal specifika föreningar utan något intresse för en större allmänhet t ex jobbets veteranklubb, tidningars debattsidor, Facebook, Linkedin etc.

Häromdagen dök tidningen KTH&Co upp igen. En tidning som är avsedd för gamla elever vid KTH, sk alumner! Nu skall med ens sägas att någon examen vid denna högskola aldrig togs. Däremot lärde jag mig en hel del i främst matte på denna vitterhetens högborg.

Varje år utser KTH årets alumn! Förra året var det rymdflygaren Christer Fuglesang, som verkligen har sponsrat KTH under åren!

Att vara alumn dvs gammal elev, som sponsrar sin skola är ganska vanligt i USA. För egen del så sponsrar jag även Gamla Blackebergare, där jag avlade realskoleexamen 1961. Denna liberala plantskola har en synnerligen aktiv elevförening, som ofta anlitar TV-mannen Tom Alandh eller artisten Janne Schaffer. Tom var jag klasskamrat med under två år och Janne brukade man sparka på benen i fotbollsmatcher. En ännu mer i Sörmland känd, som avlade realexamen samtidigt är fd landshövdingen Bosse Könberg.

Någon gammal elevförening vid Högre Tekniska Läroverket i Stockholm har jag inte kunnat finna. Men här finns dock en del kamrater via Stayfriends. När jag pluggade vid denna skola var jag även redaktör för tidningen Gymnasieingenjören organ för Tekniska Linjers Elevförbund, TLE. Ett uppdrag som jag delat med den i Gnesta kände Ivan Bratt! Så skrivförmåga har nog aldrig saknats.

Utbildning är viktig och inte minst är kopplingen mellan skola och näringsliv oerhört viktig för att elever skall hitta rätt i sina framtida värv. Här kan även du, som alumn, göra en verkligt bra insats. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar