fredag, mars 08, 2013

Hur står det till med sjukvården i Sverige?

På svensk television kan man se många TV-program från England, som handlar om läkare på landet; Likt dr Finlay. Detsamma gäller tysk TV, där program som Der Landarzt, är synnerligen populära. Dvs i både England och Tyskland finns det läkare i var och varannan by.

I det rika Sverige finns det dock inga sådana storheter. Om vi överför engelska eller tyska förhållanden till Sverige så skulle vi ha minst en läkare i Stjärnhov, Björnlunda och Laxne. Alla kommuncentra med över 1.000 invånare.

Men så är inte fallet. När vi är sjuka i Sverige måste vi stappla ut, i bästa fall till en bil, och åka miltals till en läkarmottagning om vi fått en tid. Det är dock inte säkert att det går att få en tid. Det garanterar i alla fall inte landstinget Sörmland på dagen.

Det betyder att om jag plötsligt är utan mina hjärtpiller, sömntabletter mot min tinnitus eller andra piller som behövs för att  kunna utstå extrema journalisters alla "vänligheter", så kan jag få vänta flera dagar. Det är i sanning en gyllene utveckling av "Det goda landet"!

Härom dagen var jag och hustrun i Helsingfors och träffade bl a en gammal arbetskamrat. Han hade genomgått en operation men talade mycket vänligt om sin "husläkares" insats. Jag själv har aldrig någonsin haft en husläkare. I varje fall inte via det sörmländska landstinget. Tvärtom så har det i stort varit nya läkare hela tiden.

Jag har följt den pågående sjukvårdsdebatten med den sörmländska trojkan och andra förståsigpåare främst i Sörmlands Nyheter de senaste åren. Tillåt mig ett litet men dock snett leende!