tisdag, november 20, 2012

40 år som fritidspolitiker räcker!

Jag blev medlem i Folkpartiet för 40 år sedan. Jag hör till dem som alltid röstad liberalt i vartenda val utan undantag. Men grunden lades i skolan med kampen mot apartheid i Syd-Afrika, då vi bl a lärde oss att bojkotta Kap Constantia.

Jag var med och startade Gnesta kommun i början på 90-talet. En fantastiskt fin uppgift för oss politiker, att få skapa något nytt från grunden. Jag har sedan dess varit ledamot av såväl kommunfullmäktige, som kommunstyrelse och kunnat följa kommunens utveckling från bästa parkett!

Jag har även under senare år från 2007 börjat blogga i olika sammanhang. Inte minst har jag över 1.000 bloggar på min privata blogg - den du just läser! Denna blogg tar med avsikt upp sådant som etablerade media inte skriver så mycket om. Den är ganska provokativ med avsikt - för vem läser ett till intet förpliktigande blogginlägg!

Den har ibland ansetts kontroversiell särskilt bland vissa journalister, som söker skruva om syntax och tolka in vad som helst i det skrivna. Jag är stor motståndare till planhushållning (kommunism) men är heller ingen tillskyndare till marknadshushållning (kapitalism). Jag jämställer ytterligheter som kommunism och nazism, vilket retar en del storligen!

Jag är för en generös flyktingpolitik men anser att staten måste kompensera kommuner och landsting för ökade kostnader. De flesta liksom vår familj är ju faktiskt invandrare även om det var ett tag sedan!

Jag skriver då och då om små minoriteters rätt till ett värdigt liv i en tid då antisemitism och motstånd mot romer synes växa!

Jag skriver ofta om hur äldre behandlas. Det kan röra sig om allt från sjukvård och hemtjänst till det alltmer tilltagande grova våldet mot äldre!

För egen del har det framförts kritik om främlingsfientlighet i två meningar av 50.000 skrivna under de senare åren. Är det vara avgörande för ett allmänt omdöme om min person? Döm själva!

Som gruppledare för ett liberalt parti borde jag dock haft bättre koll på vad skribenter i min omgivning givit uttryck för. Det har jag misslyckats med. Därför väljer jag även själv att avstå från mina politiska uppdrag.

Jag söker heller inte strid för egen person i en fråga som berör detta ämne. Främlingsskap är inget jag vill bli förknippad med.