onsdag, augusti 01, 2012

Att fånga en gädda är stor lycka!

Från sin barndom minns man speciella händelser och kanske sådant, som påverkat en för livet. Någon gång på tidigt 50-tal befann jag mig vid Älvdalsåsen norr om Mora tillsammans med min far. En kväll roddes drag på en närbelägen sjö. Dröm om min lycka när en präktig gädda fastnade på kroken. Ett oförglömligt minne!

Något äldre med egen familj brukade vi ofta semestra på "Saltkråkan". Det som egentligen heter Norröra. Där hade Kooperativa förbundet ett pensionat inte långt från "Östermans hus", som faktiskt fanns i verkligheten både som hus och med Österman. Pensionatet var en förmån för hustrun, som då jobbade vid Kvarnen Tre Kronor i Nacka.

En dag lyckades jag på kastspö få en rejäl gädda, som det faktiskt inte var helt lätt att ta av daga. Men till slut med ett välriktat slag med åran, så övermannades besten. Något sen till dagens middag fick dock alla gäster bevittna den fina fångsten. Hustruns spontana kommentar var "Titta vad Göran fått på mitt spö"! I alla händelser smakade denna gädda utmärkt ugnsbakad.

Häromdagen var äldsta dottern och hennes familj i Orsa för att titta på kodakbjörnar. Man passade på att fiska i den relativt grunda Orsa-sjön och minstingen dottersonen fick faktiskt två gäddor! Något, som säkert etsar sig fast i minnet för evigt.

Med detta vill vi slå ett slag för en fisketur på semestern! Det kan ge minnen för livet, är bra för själen och smakar oftast förträffligt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar