lördag, juli 28, 2012

Gnesta satsar på kollektivtrafiken?

Skriver Sörmlands Nyheter i en stort uppslagen artikel på lördagen. Problemet är bara att det inte är korrekt! Det finns inte en enda krona beslutad till förbättringar av busstrafiken i kommunen. Budget för 2013 tas inte förrän i september.

I den nya överenskommelsen med Länstrafiken har visserligen ansvaret för tågtrafiken förts tillbaka till Länstrafiken, som det huvudsakligen var tidigare. Istället har Gnestas regionala förbindelser t ex mellan Gnesta och Flen kortats ner till Stjärnhov, vilket innebär att kommunen får betala denna busstrafik själv.

Likaså fortsätter neddragningarna av trafiken mellan Gnesta och Mariefred den andra axeln i kommunens strategiska vägar. Detta innebär att kommunen helt får betala trafiken mellan Gnesta och Laxne.

Det hela blir i slutänden ett nollsummespel där kommunen även fortsättningsvis får betala närmare 8 miljoner kr för den nya sämre lokaltrafiken, som i artikeln kallas "den nya effektiviserade lokaltrafiken". Förlorarna är givetvis således kommuninvånare boende i västra och norra Gnesta. 
.
Inte ens Kukkamaria Valtola-Sjöberg(MP) torde vara nöjd med detta, att Ånhammarstrafiken och direkttrafiken till Flen försvinner samt att trafiken mellan Laxne och Mariefred är i fortsatt upplösning.
.
Från folkpartiet framfördes en skriftlig reservation mot förslaget i kommunstyrelsen. Att Gnesta skulle satsa på kollektivtrafiken är knappast en sanning!
.
När man påpekar dessa sakförhållanden blir man hänvisad till inlägg på debattsidorna!? När infördes principen att olika påståenden i redaktionellt material skall vederläggas genom insändare? 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar