onsdag, februari 15, 2012

Trängselavgift på Essingeleden

Länsstyrelsen har ju föreslagit att man skall införa trängselavgift på Essingeleden. Huvudskälet skulle vara dubbdäckens förslitning av vägarna i staden medförande utsläpp av små skadliga partiklar. Således; Att passera staden via Essingeleden med dubbdäck är farligt men att åka omkring på stadens innergator är fullständigt ofarligt.

Vad detta har med varandra att göra är fullständigt obegripligt. Essingeleden är ju till för att passera Stockholm t ex när en Södertörnsbo skall till Arlanda. På Hornsgatan har man infört dubbdäcksförbud, vilket självklart är en riktig syntes av problemet.

Det som är än mer märkligt är att Naturskyddsföreningens representant Mikael Karlsson, som själv inte är stockholmare har tydliga synpunkter på detta.

Däremot har han ingen synpunkt på det mest farliga dammet i Stockholm det som tunnelbanan släpper ut. Dvs små små järn och cancerframkallande partiklar från bromssystemen.

När det gäller Essingeleden så är det givetvis en rättighet att boende söder om Stockholm skall kunna åka till Arlanda på samma premisser, som de som bor norr om staden.

Åk kommunalt!
Alla gånger familjen åkt från Arlanda de senaste 5 åren har flyget startat och landat på tider när ingen kollektivtrafik fanns. Det går an att skrika om att åka kollektivt! Men då måste det oxo finnas färdmedel. Är man dessutom handikappad torde det vara en utopi att färdas med kollektiv trafik.

För ett antal år sedan kunde man åka tåg direkt från Mariefred (Läggesta) till Arlanda med tidigt tåg. Det går inte längre. Och vem vill förresten spela hasard om en charterbiljett mht tågens punktlighet eller att få se bilen i bibehållet skick efter en veckas parkering vid stationen.

Eftersom man redan har dubbdäcksförbud t ex på Hornsgatan borde det vara betydligt mer effektivt att införa dubbförbud inom hela Stockholms innerstad. Då skulle partiklarna minska rejält!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar