söndag, december 04, 2011

Datorhistoria


Den första "hemdatorn" jag kom i kontakt med var en Textronic grafisk dator 1974. Men den var knappast en konsumentprodukt utan en dator jag fick låna från jobbet under en sommar. Sedan mot slutet av 70-talet kom de på rad Pet Commodore, Vic, Amiga och allt vad de hette.

På hösten 1978 anskaffade jag den första svenska hemdatorn ABC80 konstruerad av bl a Lars Karlsson, Dataindustrier och tillverkad av Luxor i Motala med Karl Johan Börjesson, Scandia Metric i bakgrunden. Den var ur den första serien där färgen krackelerade på tangentbordet. Datorn finns fortfarande kvar i källaren helt funktionsduglig än idag. Sedermera kom ABC800 och ABC802, som jag även har exemplar kvar av i mitt "minimuséum". Den här hösten kom om jag inte minns fel även det första numret av Mikodatorn ut.

Dessa tidiga PC år långt innan IBM PC fick jag möjlighet att komma ned till en firma på Strandvägen, som hade importerat en dator vid namn Apple. Som tekniskt intresserad, bad jag att få titta på innanmätet. Allt var dock ett enda råttbo och därefter svalnade intresset för denna produkt. ABC80/800 jobbade jag mycket med i många år och utvecklade massvis med olika program - det mesta på min fritid. Bl a ett system för flygklubbar att hålla ordning på flygningar, bränsle och fakturering.

Jag han även i början på 80-talet att konstruera ett datakommunikationssystem med upp till 10 datorer, som kunde samverka över telefon- och radionät och skicka olika typer av meddelanden. Ungefär som att skicka mail men detta var som sagt för 30 år sedan. Under i stort hela 80-talet jobbade jag även med datorutbildning både för olika bildningsförbund, som för ett större utbildningsföretag. Vid denna tid började jag även aktivt med politik i Nyköpings kommun. Det var mycket man han med i 35 års åldern.

1982 kom IBM med den första sk PC:n. En stor besvikelse i fart och prestanda jämfört med ABC800. Men eftersom det blev världsstandard var man ju tvungen att hänga på. Så småningom kom IBM XT och framför allt IBM AT, som blev ett lyft. I början på 90-talet fick jag mitt första mail-konto på Internet. Jag kunde ringa upp KTH via ett modem på 300 baud. KTH hade en direktanslutning till det amerikanska Internet. Det var ganska kul att kunna presentera en mail-adress på visitkortet redan 1992. Inte ens många amerikanska företag, som jag besökte visste vad detta var för finess.

Så småningom 1995 kom jag att bli chef för den interna IT-verksamheten vid en stor statlig myndighet och det rent tekniska intresset fick börja stå tillbaka för helt andra typer av frågor. Men visst var det rejält drag i slutet på 70-talet i datorvärlden. En fin tid!

Bakgrunden till att minnet börjar återvända är en ny hemsida skapad av IDG/Computer Sweden, som beskriver svensk datorhistoria med fokus på PC. Den är högst läsvärd och kan rekommenderas. www.datorhistoria.nu.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar