onsdag, november 30, 2011

Die Schweiz entscheidet sich für einen Schweden


Der Bundesrat hat sich für den schwedischen Saab Gripen als neues Kampfflugzeug der Schweizer Luftwaffe entschieden. Der Entscheid sei nicht nur aus Kostengründen gefallen, betonte Bundesrat Ueli Maurer an einer Medienkonferenz.

Kl 16.30 meddelade idag Schweizs regering vid en presskonferens, att man köper 22 jaktplan av typen SAAB Gripen allt enligt Neue Zürcher Zeitung.

Det är ju ganska trevligt att äntligen Gripens förnämliga egenskaper blir uppskattade av en oberoende nation. När Norge och Finland valde betydligt dyrare amerikanska lösningar, handlade det inte om ekonomi och prestanda utan om dyrköpt politik.

Finland valde det gamla amerikanska planet F/A-18 Hornet, som konstruerades i början på 70-talet. Planet är dyrt att underhålla (två motorer) och har kort räckvidd. Norge valde det dubbelt så dyra Lockheed Martin F-35. En affär som troligen var riggad av den norska regeringen med Stoltenberg i spetsen! Men Norge har ju gott om olja och pengar och struntar i etiska upphandlingsregler!

Kommentarerna i framför allt i tyska media på kvällen är extremt sura över Schweiz val av SAAB Gripen. I Tyskland och Storbrittanien har man satsat på den extremt dyra Eurofightern (inte att förväxla med Euro-krisen), som är på gång i dessa länder. Detta plan har ju inte särskilt utmärkt sig än förutom det höga priset och att konstruktion är dyr i drift och underhåll (två motorer).

Att inte EADS och Dassault skulle nå någon större framgång var väl inte helt oväntat. De franska konstruktionerna är ofta mycket avancerade och bra men kräver duktiga ingenjörer för att hålla tekniken i luften. Dessutom börjar de franska statsfinanserna att barka åt skogen, vilket innebär att det inte längre går att köpa kunder, som man tidigare gjort.

Gripens stora fördel, som säkert Scweitz insett är den korta startsträckan under 800 meter, planets maöverbarhet i trånga alper och att planet till stor del kan markskötas av värnpliktig personal.

Um 16:30 gab heute bekannt, Schweizs Regierung auf einer Pressekonferenz zu 22 Kampfflugzeugen des Typs SAAB Gripen, alles unter der Neuen Zürcher Zeitung, zu kaufen.

Es ist ganz schön, endlich Gripen führenden Eigenschaften werden durch eine unabhängige Nation geschätzt. Als Norwegen und Finnland die teureren amerikanischen Lösungen entschieden haben, geht es nicht um Ökonomie und Leistung, sondern kostspielige Maßnahmen.


Finnland wählte die alte amerikanische Flugzeug F/A-18 Hornet, die in den frühen 70er Jahren gebaut wurde. Das Flugzeug ist teuer im Unterhalt (zwei Motoren) und kurzer Reichweite. Norwegen entschied sich die doppelt so teuer Lockheed Martin F-35. Ein Geschäft, das war wahrscheinlich manipuliert von der norwegischen Regierung mit Stoltenberg an der Spitze! Aber Norwegen hat reichlich Öl und Geld und ignorieren vielleicht ethischen Vergabevorschriften!

Die Kommentare vor allem in den deutschen Medien in den Abend ist extrem sauer über die Schweiz Wahl. In Deutschland und das Vereinigte Königreich (UK) tragen mann dieser extrem teuren Eurofighter (nicht mit Euro-Krise zu verwechseln) vor. Dieser Kampfflugzeug ist ausserdem mit hohen Preis ganz teuer in Betrieb und Wartung (zwei Motoren).

Nicht zu EADS und Dassault würde wenig Erfolg kam nicht ganz unerwartet. Die Französisch-Strukturen sind oft sehr anspruchsvoll und gut, aber erfordert qualifizierte Ingenieure, um die Technologie in der Luft zu halten.

Der große Vorteil schwedisches Gripen, dass sicherlich Scweitz realisiert, ist die kurze Startstrecke unter 800 Meter, das Flugzeug manöverbarkeit in engen Alpen und die einfache Wartung des Flugzeuges von Wehrpflichtige Personal.

På denna sajt kan man läsa det mesta om det svenska flygvapnet, det som dagspressen inte förstått eller glömt! Chefsingenjören!

Vi är stolta över på denna blogg att ha presenterat denna nyhet 23 minuter efter presskonferensen startade i Bern!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar