torsdag, april 14, 2011

Ineffektiva avregleringar

Flera av Alliansens partier vill genomföra icke igenomtänkta avregleringar. Främst driver moderaterna denna ståndpunkt. Vi har sett hur den S-ledda avregleringen av elförsörjningen kapitalt har misslyckats. Det enda den har åstadkommit är att priserna sätts i dyr kolkraft från TYskland till konsumenternas förfång.

En värre kommer en avreglering av tågverksamheten på ett antal synnerligen begränsade spår i stort sett hela Mellan-Sverige bli. Dagens Nyheter skriver idag att denna avreglering är ganska unik i Europa. Tyvärr är man felinformerad. I Storbrittanien har man sedan mitten av 90-talet avreglerat tågtrafiken och lagt denna på tre huvdmän! Banor, tåg och operatör.

Jag hade tillfälle, då jag satt i styrelsen för Mälartrafik AB (banorna runt Mälaren), få följa med en svensk delegation, som studerade avregleringen i England. Vid ett tillfälle fick vi träffa en verklig expert vid Oxford University. Han ansåg att även Storbrittanien med 80 miljoner invånare gått alldeles för långt med detta!

Sverige är ett alldeles för litet land, antal tillgängliga tågsätt och lok är högst begränsat (bl a mht säkerhetssystem) och spårtillgänglighetenn synes synnerligen låg fram mot 2020. Hur man i detta läge föreslår en avreglering känns enbart dumt!

Vi som nu skall resa från en icke stambana till en ort på stambanan, får då räkna med att resa via flera bolag och resekostnaden kommer säkert att bli avsevärt högre. Något som idag är relativt enkelt kommer framgent att bli komplicerat. Huvudlöst är väl det minsta man kan säga om detta. Möjligen kommer priset mellan Stockholm och Göteborg att pressas. men hur angeläget är detta för normalsvensken, som helst ser bättre vardagskommunikation som betydligt mer väsentligt?

Ibland syns det som vissa politiker fått storhetsvansinne av att umgås allt för mycket med Bryssel. I lilla Sverige finns fortfarande färre än 10 miljoner invånare.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar