tisdag, april 05, 2011

Bottniabanan, nytt EU fiasko efter glödlamporna

EU har ju beslutat att införa ett nytt säkerhetssystem för tågtrafik. Detta system, som kallas ERTMS, har införts på den nya Bottnia banan. Resultatet har blivit uselt. Var tredje tåg ställs. enligt DN, in eller är försenat. SJ har valt att inte använda banan pga de tekniska problem, som finns med det av EU specificerade säkerhetssystemet.

Här möts kontrasterna södra EU med en relativt tät befolkning, korta avstånd och varma vintrar jämfört med Sveriges kalla vintrar, snö och långa avstånd.

I glödlampsfallet vill EU spara energi. Det gör man i södra Europa eftersom det är mörkt på kvällar och nätter på sommaren medan vi i norden har det ljust och inte behöver så mycket lyse. På vintern däremot hjälper lamporna till att värma upp våra nordiska kalla hem. Således en viktig besparing för södra Europa men ett fiasko i norra Europa.

För säkerhetssystemet gäller att SJ inte vågar köra sina nattåg på övre Norrland via Bottnia-banan, eftersom ett fel eller en störning kan få tåget att stanna i timmar utan att man kan evakuera passagerarna pga den oländiga terrängen.I det gamla systemet, som finns överallt, kan man åtminstone krypköra fram till lämplig plats.

Det nya systemet är helt beroende av radiokommunikationer. Vid långa avstånd blir detta problematiskt. I Sverige har vi även något som heter aurora (norrsken). Detta fenomen påverkar även störande på radiotrafik.

Problemet är alltså att tågen ofta blir stående pga störningar i radiotrafiken. Ännu ett bra exempel på EU:s misslyckanden eller tron på att alla skall dras över samma kam. Bottnia-banan, som snart blivit dyrare än Öresundsbron, förtjänar ett bättre öde än EU:s klåfingrighet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar