måndag, februari 28, 2011

25 år efter Olof Palme

Olof Palme mördades en mörk vinterkväll på Sveavägen i Stockholm 1986. Själva händelsen nådde mina öron från ett kryptiskt meddelande om det nu var från någon sändaramatör eller från radio Stockholm vid 24-tiden den kvällen minns jag dock inte. Jag ringde då upp några ovetande journalister vid Länstidningen i Södertälje och berättade vad som hänt.

Sedan följde en lång tid av utredningar och spekulationer kring mordet. Själv är jag ganska övertygad om att Lisbeth Palme redan pekat ut förövaren Christer Pettersson och allt annat är spekulationer i sensationsmakeri.

Olof Palme stötte jag för första gången ihop med på järnvägsstationen i Visby 1967. Jag och hustrun var på smekmånad och på väg till norra Gotland. Han blev sedermera statsminister 1969 och efterträdde Tage Erlander. Palme lyckades väl aldrig bli särskilt populär hos den stora allmänheten, som hans företrädare. Hans testamente handlade nog mer om konfrontation än diplomati. Men han imponerade som en stor retoriker samma egenskap har faktiskt Göran Persson, som jär en utmärkt talare!

Jag växte upp i skuggan av Erlander(S), Hjalmarsson(H), Hedlund(C) och Ohlin(FP). Synnerligen skickliga och kompetenta politiker så Palmes inträde blev väl inte för egen del så särskilt uppmärksammat. Hans ganska bittra och kontroversa retorik i slutet på sin bana, kanske ej heller passade mig vid denna tid, då jag för övrig invaldes som ersättare i kommunstyrelsen i Nyköpings kommun!

Samma år, som mordet 1986, semesterade vi på Kreta. I staden Hersonnissos kunde man denna sommar se många sorgeporträtt i skyltfönstren. Då insåg man att han kanske var mer uppskattad för sina internationella insatser än för de inhemska!

Det är givetvis tragiskt när ledande politikers bana bryts av bestialiska dåd. År 2003 drabbades Sverige åter av en ny tragedi när utrikesminister Anna Lindh mördades inte långt från samma plats, som Olof Palme. I Anna Lindhs kondoleansbok på Hamngatan skrev jag in familjens kondoleanser 2003.

Politik har ibland ett högt pris - den ultimata tragedin! Men detta får inte avskräcka framtida generationer av engagerade politiker - de som faktiskt utgör kärnan i att skapa och bibehålla ett gott samhälle för alla!

Vi skänker en stunds tanke till alla dem, som gjort en insats för Sverige men fått avbryta sin gärning i förtid!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar