onsdag, juni 02, 2010

FP vill ha 40 000 lärlingsplatser

Jan Björklunds utmärkta förslag om en förändring av yrkesutbildningen med ett stort inslag av nya lärlingsplatser,som man gör i många andra länder, är helt utmärkt! Tyvärr har denna stora reform hamnat i bakvatten efter Israels senaste PR-jippo!

Under min skoltid var jag engagerad i något som hette TLE, Tekniska Läroverkens Elevförbund. Jag var redaktör för organisationens tidning, som sedermera bytte namn till Gymnasieingenjören. En kuriosa är att denna tidning även haft en känd Gnesta bo Ivan Bratt, som redaktör.

Nog om detta. Jag fick 1966 i uppdrag att skriva ett anförande om vikten av arbetslivspraktik. Vid denna tid var detta inte helt uppenbart! Jag höll detta föredrag på darrande ben på TCO:s utbildningsdagar med en publik på ca 2.000 personer. Detta föredrag föll uppenbarligen i god jord för även Sveriges Radio behagade att återutsända detsamma!

Gymnasieskolan idag är för många ett tvång. Man försöker teoretisera allt till förfång för den individ, som är praktiskt lagd och hellre lär sig hantverk. Skolan kan aldrig ersätta praktik i det verkliga livet. I företagen finns de senaste kunskaperna, tekniken och resurserna. Det vore enligt min mening helt fantastiskt att skapa ett lärlingsplats baserat yrkesgymnasium.

En skola, som påvisar denna betydelse, finns idag genom den yrkesskola som Scania i Södertälje bedriver. Merparten av de ungdomar, som gått i denna skola kommer även att ha ett permanent jobb i framtiden!

Förslaget bör realiseras snarast!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar