söndag, maj 23, 2010

Söndagkväll

Tyst i huset! Frugan utflugen! Brukar betyda ett dopp i stora badkaret och sen Poirot kl 21.00. I badets lugn och värma kan man sen komplettera om man inte klarat nåt i SN:s lördagskryss eller DN:s fredags dito.

Sen blir det kanske en stund med en bok. Såg att Håkan Nesser nya bok DE ENSAMMA är till försäljning, gjorde en snabb bokning till Ad Libris. Såväl Agatha Christie, som Håkan Nesser passar mig utmärkt i deckargenren. Inte så våldsam och blodig som Mankels Wallander eller Stieg Larssons trilogi.

Har tre andra författare just på nattduksbordet John Ajvide Lindkvist med LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN. John har ett förflutet i min gamla skola i Blackeberg och det är ganska intressant att läsa om delvis kända miljöer även om jag är några år äldre. Han kanske inte är helt rätt för mig men vi försöker väl ändå!

Den andra författaren är Ann Cleeves, som skriver deckare om Jimmie Perez på Shetlandsöarna. Kan med fördel även läsas på engelska. Men då behövs kanske ett engelsk-shetländskt lexikon (finns på internet). Shetländskan ligger närmare skandinaviska. Men förtvivla icke shetländskan avser mest geografiska företeelser, hus och hem. Hon har gett ut fyra böcker i denna serie med vitt, svart, rött och blått i titlarna. Den senaste heter BLUE LIGHTNING.

En annan bok som jag då och då försöker ta tag i är Herta Müllers Atemschaukel. Men det är inte helt enkelt. Och hennes egenartade ordkonstruktioner är riktigt filosofiska men inte alltid snabbt förståeliga. Kämpar på således med ibland flera böcker samtidigt. Får man verkligen göra så?

Appropå TV4 satsning på Sveriges historia med Dick Harrison och Martin Timell så fick jag för en tid sedan en spännande bo av min yngsta dotter, som heter I ARNS FOTSPÅR med förord av Jan Guillou. Boken beskrev konungarikets Sveriges uppkomst i väster- och östergötland. Många fina bilder och lättläst. Tänk när man var ung så drog inte detta alls. Nu på sin ålders höst är intresset oerhört mycket större. Är det konsten att presentera, som förändrats? Är det månne så att i en otydlig historia kan man väva in egna tankegångar?

Böcker är bra. Dock inte i ett badkar. Där lever de ett farligt liv. Med tidningen är det enklare. Kommer alltid ut ett nytt exemplar påföljande dag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar