söndag, maj 09, 2010

30 år i Gnesta politiken

För ganska jämt 30 år sedan 1980-01-01 fick jag mitt första uppdrag för Folkpartiet i dåvarande Nyköpings kommun, som ledamot av en taxeringsnämnd för lantbruk. Sedan blev det 1983 en plats i Personalnämnden. Men det var egentligen inte förrän i januari 1986, som jag blev ersättare i kommunfullmäktige i kommunen. Dessförinnan hade jag dock varit aktiv för FP i Huddinge kommun med främsta mål att det byggdes en järnvägsstation i Flemingsberg.

1988 valdes jag till ordinarie ledamot av fullmäktige, tillika vice ordförande i skolstyrelsen och blev så småningom 1989 även ersättare i Nyköpings kommunstyrelse.

Jag var även aktiv i Gnesta-Daga kommundelsråd och aktiv i kommundelningskommittén för en delning av Nyköpings kommun i tre delar, Gnesta, Trosa och Nyköping, som startade 1987. Sedan 1992 är jag ledamot av Gnesta kommunfullmäktige.

Man börjar känna sig rätt ensam från dessa pionjärår. I Gnesta kommunfullmäktige finns det inga kvar. Den tidigaste jag kunde hitta är Sten E Karlsson (MP) från 1988, som numera lever ett stillsamt liv i Gnesta revision. Alf Uddberg(C), som bl a varit kommunstyrelseordförande i Gnesta fanns med på tidigt 80-tal. Under senare 80-talet fanns Kommundelsnämnden i Gnesta med Mats Klasson(C) ordf i Kultur- och tekniknämnden och Kjell Bernardsson(S) liksom Ulf Bergner(S) och Catrin Cedvén(S). Catrin hann med att vara socialnämndens ordförande på 90-talet innan hon började med landstingspolitik.

I kommundelningsgruppen fanns även Sven Andersson(M) och Kerstin Landin(C/MP) med som förespråkare för ett fritt Gnesta. Den som satsade första slanten på att stödja kommundelningsgruppen var dåvarande kyrkoherden i Frustuna, vars namn jag förträngt! Tiden med kommundelningen var nog de mest politiskt spännande, som jag deltagit i.

Är man intresserad av nya Gnesta kommuns tillkomst kan man läsa: Spelet om delningen : -och vad som hände sen i Gnesta, Nyköping och Trosa. Författare är Bo Höglander och Claes Wiklund.

30 år och tiden går. Ibland kan man bli lite irriterad när samma fråga kommer upp med samma argument och samma voteringsresultat. Eller när parti (X) motionerar om exakt samma fråga med i stort samma motivering. Men som sagt framtiden hör de yngre till. Ibland kan man dock tycka att kunskap och erfarenhet värderas väl lågt till förmån för ungdom och oerfarenhet. Men bäst är väl en mix av allt detta.

Nu har jag och partiet bestämt att det blir 4 år till på toppen. För en fritidspolitiker är tid viktig. De flesta yngre har ju ett ofta utmanade jobb, som det inte är så lätt att kombinera med fritidspolitik. Kraven på de unga blir allt tuffare med åren och utgör givetvis en del i ett demokratiskt underskott. Vi får hoppas att vi med mer erfarenhet och gott om tid, ändå fattar kloka beslut, som gynnar alla medborgare.

Jag ser fram mot att i höst få öppna Gnesta kommuns nya fullmäktige, som ålderman med 24 år i fullmäktige. Givetvis under förutsättning att man blir omvald!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar