lördag, april 17, 2010

En lång fredag

På fredagen var det begravningsgudtjänst för den bortgångne Blackstabon Göran Nilsson i Gåsinge kyrka. Göran var en av bygdens stora söner och verksam i många föreningar: Ordförande i SPF Gnesta-Daga och verksam i Östra Sörmlands Gruvförening, Nätverket Åkers Bergsslag och Hembygdsförening, han var mycket intresserad av forskning om gamla tider. Göran var även ordförande i Gnesta kommuns valnämnd, verksam i studieförbundet Vuxenskolan och varit tidigare Kretshemvärnschef.

Ceremonin i den till brädden fyllda Gåsinge kyrka var storartad med hedersvakt från Hemvärnet och en blomsterbakgrund utan like. Mina främsta minnen är givetvis hur många vänner Göran hade, deras deltagande i hans bortgång och inte minst prästens ord om den tunna väg som skiljer levande och död och hur lätt den brister. Under ceremonin bröt solen ljus plötsligt in och lyste upp kyrkan. I vår familj är saknaden efter Göran Nilsson stor i alla avseenden.

Begravningskaffe hölls i Wattrangsborg, Björnlunda. Tyvärr saknas det numera någon riktigt stor lokal i Gåsinge-Dillnäs, som kan ta 200 personer. Men Wattrangsborg är en trevlig lokal. Där hade vi förresten kommunfullmäktige tidigare i veckan och vid det tillfället fick jag möjlighet att säga några minnesord till fullmäktige om Göran Nilssons gärning!

Från Björnlunda fick jag sedan störta i iväg till Frustunagården och möte med Handikapprådet i kommunen. Vi är två politiker jag själv ordförande och repr socialnämnden samt Ulf Bergner rep Kultur- och Tekniknämnden samt ett antal repr från de olika handikapporganisationerna i Gnesta. Mycket handlar om "Enkel avhjälpta hinder" dvs att få trafikmiljö och allmänna lokaler i ett sånt skick att de inte utgör fara eller hinder för personer med funktionsnedsättning..

Väl hemkommen noterade jag även att Svinsjöns is var borta. Det var 33:e året som jag kunde notera isen försvunnen ur min lilla isstatistik! Fredagen avslutades sedan med Miss Marple, kanske inte en av Agatha´s bästa alster men dock med en viss spänning och utrymme för egna funderingar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar